måndag, oktober 22, 2007

Vilks får inte ställa ut i Eslöv

”Lars Vilks får inte ställa ut på konstbiennalen i Eslöv som planerat. Politikerna anser att det finns en hotbild mot honom som de inte kan hantera. - Orsaken är det onämnbara - att det finns muslimer i Eslöv. Att blotta skymten av mitt namn skulle locka ut dem på gatorna, säger Lars Vilks

För ett år sedan blev konstnären Lars Vilks inbjuden till Konstbiennalen i Eslöv som börjar 3 november. Nu ställer Eslövs kulturchef Eva Hallberg in Vilks utställning, efter samråd med andra politiker. – Vi tror att vissa grupper kan dra nytta av detta på ett felaktigt sätt, säger Eva Hallberg. Jag tror att man skulle se det som en anledning att förstöra.

Men samtidigt säger han att konsten i Eslövs medborgarhus skulle vara skulpturer av restvirke. En Nimis i miniatyr, som inte är avsedda att provocera. – Jag förstår om jag skulle ställt ut några av mina teckningar. Men det här är ju bara jag, säger han. – Det är förfärligt amatörmässigt. ”Ihålig demokrati” Vad säger du om Eslövs kommuns syn på demokrati och yttrandefrihet? – Det blir aldrig bra när man går ut och censurerar en utställning utan att ha några riktiga motiv – Det är ihålig demokrati om man ska undvika utställningar för att man inte kan kontrollera människomassor.”
Av Julia Svensson
http://www.kvp.se/nyheter/1.891373

Demokratin och yttrandefriheten i min hemkommun är uppenbarligen hotad efter att Eslövs kulturchef Eva Hallberg i samråd med ”andra” politiker valt att hindra Vilks att ställa ut. Efter att kommunen själv har tagit initiativ att bjuda in Lars Vilks till Konstbiennalen i Eslöv med start 3 november, valde man att ställa in hans medverkan. Därför är det inte bara beklagligt att hans medverkan inte längre är önskad, utan det är katastrofalt att man agerar på detta sätt.

Jag är skeptisk till det arbetssätt Eslövs kulturchef Eva Hallberg har använt sig av och befarar att det ifrån ”andra” politiker inkommit krav att agera så som man gjort. Vad detta innebär för framtiden vet jag inte, men med oro för demokratin och yttrandefriheten i Eslöv återstår det att se hur den kommer att förtryckas nästa gång.

Jag höjer min röst och ger mitt stöd till Lars Vilks, demokratin och yttrandefriheten som representant av Sverigedemokraterna i form av ledamot i Eslövs kommunfullmäktige och Kultur och Fritidsnämnden. Aldrig kommer jag stå vid sidan av när demokratin och yttrandefriheten kränks.

Inga kommentarer: