måndag, december 18, 2006

Oplanerad debut i talarstolen under kommunfullmäktige gav mersmak

Centerpartisten Magnus Haara tog tillfället i akt att beklaga sig över att det inte var en handlingsplan från Alliansen för Eslövs mål under perioden 2007-2010 som fullmäktige skulle besluta om. Detta genom att bland annat, till ordförandes protester, försöka göra en sammanfattning över hur deras mål för Eslöv skulle ha sett.

Cecilia Lind (s) inledde debatten med att likt den ton som genomsyrar hela vänsterblockets mål för Eslövs kommun, hylla mångkulturen. Varefter Mikeal Kourtzman (m) klargjorde att Alliansen hade för avsikt att inte delta i omröstningen. En handlingsplan som Sverigedemokraterna verkligen inte kan ställa sig bakom, speciellt med tanke på att Cecilia Lind (s) gjorde det klart och tydligt att dessa mål skulle verka för att undermedvetet smutskasta Sverigedemokraterna för kommunens unga medborgare. Den självklara och naturliga bakgrunden till att min kära partikamrat Martin Karlsson äntrade talarstolen innan mig och yrkade på avslag.

Att föra anteckningar vid de tillfällena då det nämns något intressant gav slutsatsen att:
Cecilia Lind (s) hyllade mångkulturen
Mikael Kortzman (m) ansåg minoritetsstyrets rätt till likt egen budget även få styra med egen handlingsplan med en notis att den är luddig och de avser att inte deltaga i omröstningen
Magnus Haara (c) ansåg att handlingsplanen avser att verka för att Eslöv ska fortsätta vara en ”lagom” kommun utan mål att gå i täten för utveckling och klargjorde skillnader för hur Alliansens skulle ha sett ut.

Jag kunde inte se någon anledning att under ett kommunfullmäktigemöte ta en debatt om fördelar och nackdelar med mångkulturen. En sådan debatt skulle aldrig ta slut och den hoppas jag att Sverigedemokraterna istället vinner i nästa val där vi kommer ta oss in i riksdagen. Jag kunde inte heller mer än instämma att det vore mest rimligt att en styrande minoritet får styra med sin budget och målsättning. Fast jag kunde inte bortse från att vi Sverigedemokrater erbjöd just Magnus Haara (c) positionen som ordförande för en Alliansstyrad minoritet, vilket därmed skulle innebära att det var just en handlingsplan från Alliansen för Eslövs mål under perioden 2007-2010 som fullmäktige skulle besluta om.

Några få anteckningar och desto fler tankar förde jag med mig när jag gick upp i talarstolen. Förberedelsen kunde inte ha varit sämre men jag var säker på min sak. Resultatet blev inte det bästa men mitt mål nådde jag, Magnus Haara förstod poängen utan att kunna försvara sig mot den.

Denna oplanerade debut i talarstolen under årets sista kommunfullmäktige sammanträde gav mersmak och hoppas på att många fler tillfälle ges

Inga kommentarer: