onsdag, november 14, 2007

Bare, bare Dansk Folkeparti – Dit land, dit valg

Inte ens i det senaste allmänna valen i Sverige 2006 hade jag möjlighet att sitta klistrad och följa det hela från starten. För någon tyckte att det var helt okej att lägga en Allsvensk fotbollsmatch på en utav landets viktigaste dagar. Så igår blev första gången jag verkligen följde en hel valdag och det var grannlandet Danmarks.

Idag är en ärans dag för alla de som i Danmarks förra val ställde upp bakom Dansk Folkeparti, de visade beslutsamhet och övertygelse och rättfärdiga partiets politik. Detta blir jag mer övertygad om efter att ha läst vad deras partiledare Pia Kjærsgaard sa igår ”Den, der ved bedre, for dem har vi mødt nogle stykker af, når de har talt nedladende, har vi smilet og været venlige. Når de har talt bogstavkombinationer, har vi talt om omsorg for ældre og syge, stram udlændinge politik, mere politi på gaderne og bedre dyrevelfærd.”. Dansk Folkeparti står fast vid sin politik och bara ökar, vilket är underbart att se.

För mig är det en oerhörd lättnad att se Ny Alliances populistiska upptåg stupa, det kändes nästan taget ur svensk politik när man ser ett parti gå på val för att minska ett annat partis inflytande. Det är vidrigt att ett parti helt utan grogrund endast har ett mål och det är att förödmjuka väljarna till ett annat parti. Ett parti som procentuellt gjorde ett sämre val i Danmark än vad Sverigedemokraterna gjorde i Sverige 2006. Min förhoppning är därför att Anders Fogh Rasmussen som uttryckte sig med ”Jeg er rigtig glad i aften . det er en stor aften”, använder sig av ett mandat från Färöarna för att styra tillsammans med Dansk Folkeparti och De Konservative.

I svensk media har det belysts att Sverigedemokraterna har potential att bli landets tredje största parti, detta uppnådde Dansk Folkeparti igår efter valet. Min personliga kritik mot svensk media har alltid varit stor, fast idag är jag illamående när jag tänker på den. För igår hade Aftonbladet ytterligare en så kallad nyhet, denna gången fick den rubriken ”I dag förlorar hon makten”. Där det skulle visa sig att de far med osanning, kanske kan det uppfattas som en uppskattning, men när de påstår att ”Nu har invandringsfientliga Dansk folkeparti alla emot sig” och de gör ett bättre val än senast och bibehåller sin makt så betvivlar jag den svenska medians trovärdighet.

Än värre blir det när så gott som alla ledare i de svenska tidningarna idag beklagar sig över demokratin. Jag får uppfattningen om att hela det svenska etablissemanget är livrädda för den makt, den verkliga makten i landet som en gång gjorde Socialdemokraterna stora. Det vill säga folkets makt, demokratin. För svensk press beklagar Dansk Folkepartis framgång, väljarnas vilja.

Därför är det skönt att nu kunna rätta de som hoppats på annat. I sex år har Pia Kjærsgaard varit en tung maktfaktor i folketinget och efter gårdagens val blir det fortsättning med det. Fler partier har gått till val på att få bort Dansk Folkepartiet och väljarna har fått säga sitt, de vill ha Dansk Folkeparti. Så underbart, demokratiskt som man önskar att de vore i Sverige med. Medians makt och politiskt missanpassade partier med ett annat partis väljares kränkning till valkampanj förlorade igår, folkets rättvisa vann.

I dessa ljuvliga tider kan man inte annat än längta efter de svenska allmänna valen 2010, där jag är övertygad om att Sverigedemokraterna kommer att följa efter Danske Folkepartis bragd. Jag vill passa på att gratulera Dansk Folkeparti och deras ungdomsförbund, jag hoppas på fortsatt gott samarbete och efter 2010 kan vi tillsammans nå nya höjder utanför våra landsgränser.

Inga kommentarer: