torsdag, oktober 26, 2006

Huvuden ska rulla i socialtjänsten!

I dessa mörka tider lägger jag kort in några ord som jag senare kommer följa upp. Det är med vemod och bedrövelse jag fått tillbringa natten innan en tentamen med att vända och vrida på mig. Att allt inte står rätt till i samhället känner vi alla till, men hur sjukt Sverige är idag vågar jag inte ens längre gissa. Centerpartiet förde en valkampanj som idag är i allra högsta grad inte ens akut för den kritiska situation vi befinner oss i kan inte räddas utan endast förmildra de rådande omständigheter och förebygga att liknande förhållande aldrig mer uppstår.

Gråten sitter i halsen och tårarna är inte långt ifrån att börja rinna vid dessa tankar. Socialtjänsten måste inte bara ses över utan huvuden måste falla. Att sätta en treårig flicka som nyligen blivit vittne till ett knivdrama, om så för en sekund, i en fängelsecell som hon upplever kylig är inte ens skandalöst.

För jag kan inte finna ett ord i något språk som kan förklara vilket sjukligt beteende det är. Ifall det hade funnits en lagstiftning emot detta hade jag yrkat på livstidsstraff utan möjlighet till benådning. När en myndighet tar hand om det barn finns det inga förmildrande omständigheter. Ifall det hade tagit slut där hade det kanske räckt med att de skyldiga blivit satta bakom galler utan nyckel.

Fast att det samtidigt framkommer att ett syskonpar på 12 och 15år suttit inlåsta på ett behandlingshem sedan mitten av juli på socialnämndens beslut är vidrigt. Bakgrunden till detta anser jag vara ovidkommande, att de vid tillfälle gjort rymningsförsök från fosterhem berättigar inte i mina ögon något folkstyre att sätta barn i fängelse. Enligt min uppfattning av den lagstiftningen vi har idag så finns det inget som berättigar någon att fängsla barn. Dessa barn har inte haft det lätt och behöver hjälp, inte låsas in med allt från äldre missbrukare till unga kriminella.

Jag befarar att detta bara är toppen på isberget och att vi inom kort kommer få fler fall avslöjade.

Inga kommentarer: