tisdag, oktober 17, 2006

Attack mot demokratin i Eslöv


Jag minns det så väl, som att de vore igår
Jag minns det ej, var bara några dagar gammal.

Två utav de största slagen mot den svenska demokratin har jag hunnit uppleva trots min korta levnadstid. En personlig, nationell som internationell sorg har morden på Anna Lindh och Olof Palme framkallat.

Avskyn mot dessa våldsverkare som inte bara dödat två personer som varit älskade av många men hatade av få. Utan även hotat friheten, skapat rädsla för att vara en offentlig företrädare. Jag kan inte nog beskriva bestörtan och beklaga av det som inträffat.

Till min hjälp tar jag därför delar ur Göran Perssons tal på Sergels Torg, fredagen den 13 september 2006 för att beskriva vad de mer angripit än att bestjäla dessa personer från familj, släkt, vänner och hela världen.

”Demokratin ger oss rättigheter. Rätten att vara med och bestämma, på samma villkor som alla andra. Rätten att tala fritt, säga vad man tycker och tror – och få respekt för det.

Men demokratin fungerar inte om vi inte tar ansvar för den, om vi inte känner att den också för med sig en skyldighet

Det är skyldigheten att engagera sig. Att bry sig om sina medmänniskor. Att inte vända ryggen till när de demokratiska rättigheterna kränks, när någon angrips för den hon är, när någon utsätts för våld och förtryck.

Skyldigheten att ta ställning, också i svåra frågor.

Grunden för det demokratiska samhället är rösträtten. Alla människors lika värde manifesteras i en röst, din lika mycket värd som min”

Jag ska nu inte tala om de angrepp som enskilda Sverigedemokrater eller möten som tidigare blivit utsatta för våld och förtryck. Inte de tillfälle så som den fruktansvärda attacken jag upplevde i Rottne under förra året. Inte heller det hot jag känt flera gånger, inte minst när vi besökt Gotland under Almedalsveckan.

Vad som däremot är högst intressant och aktuellt är den förskräckliga attacken som bland att Anti-fascistisk aktion låg bakom. Den enormt stora skillnaden på de tidigare attackerna mot partiet är att denna gång var det inte bara ett möte av ett litet parti. Det hade till syfte att utbilda folkvalda kommunfullmäktige ledamöter för att underlätta den väldigt stora uppgiften att vara just kommunfullmäktige ledamot. Att representera det största partiet utanför riksdagen.

Att tänka tillbaka till de ord Göran Persson nämnde så kan vi inte ” vända ryggen till när de demokratiska rättigheterna kränks, när någon angrips för den hon är, när någon utsätts för våld och förtryck.” och ” Grunden för det demokratiska samhället är rösträtten. Alla människors lika värde manifesteras i en röst, din lika mycket värd som min” sist men inte minst ”Rätten att vara med och bestämma, på samma villkor som alla andra. Rätten att tala fritt, säga vad man tycker och tror – och få respekt för det.”

Folkvalda kommunfullmäktige ledamöter åt Sverigedemokraterna har blivit attackerade och skadade efter en attack från vänsterextrema grupper så som Anti-fascistisk aktion. Detta är en attack mot demokratin.

1 kommentar:

TK sa...

Fria radikaler som fått spader.
Det fungerar med dom som det gör i medierna:
Nån rikemansunge talar som turist för dom som de tror sig känna.
Födda ur medelklassen och uppåt utan verklighetsuppfattning,
för att de lever på pappas pengar.