torsdag, november 02, 2006

” Jag tycker att det är bra att de demonstrerar mot rasism, så länge de gör det på ett fredligt sätt”


Erik Almqvist bestämde sig inför valet att flytta ner till Skåne och kandidera för partiet i Lund. Vilket även innebar att ungdomsförbundets vice ordförande nu skulle finnas till hjälp i syd distriktet för att bygga upp det största distriktet något ungdomsförbund har i landet. Som företrädare för partiet och dess ungdomsförbund kan man se hur han brinner för att förändra samhället till en bättre morgondag.

I dagens samhälle har vi många problem som man kan tyckas borde vara enkla att få bukt med. Ett utav alla dessa är den såväl öppna som dolda rasismen, båda lika vidriga och avskyvärda. Att ha en åsikt som säger att jordens människor är olika mycket värda beroende på var de kommer ifrån och hur de ser ut. Det är något vi alltid måste bekämpa och i grunden tror jag att det bäst görs genom ökad förståelse för varandra. Speciellt vad gäller den dolda rasismen för det är den som är svårast att se och skapar störst problem.

Den dolda rasismen kan man se överallt i samhället. Median belyser problemen väldigt ofta genom att ta upp tillfälle då någon blivit utsatt för en diskriminering. Vardagsrasismen utspelar sig på alla möjliga platser så som på personalmöten, i vardagliga konversationer, jobbintervjuer och på restauranger/uteställen. Det finns många sätt att bekämpa detta problem men jag måste ställa frågan både till mig själv och er om det är genom våld och aggressiva konfrontationer?

”Effektiv polisinsats stoppade bråk” och ”Demonstration även i Lund” så löd två rubriker efter att Sverigedemokraternas folkvalda kommunfullmäktige ledamöter, däribland Erik Almqvist, varit på sina första sammanträden och olika organisationer valt att bemöta detta. Är det då möjligt att jag som Sverigedemokraternas folkvalda kommunfullmäktige ledamot i Eslöv stödjer och framhäver min partikamrats uttalande? Jag minns det som om det vore igår när överenskommelsen ibland de stora nyhetsorganen beslutade att alltid benämna partiet med antingen rasistiskt eller främlingsfientligt. Median hade tillsammans med de etablerade partierna utmålat oss som rasister.

Nyligen kunde vi följa en rättegång där en stark representant för ett etablerat parti dömas av Stockholms tingsrätt till 120 dagsböter för förolämpning(rasistiska tillmälen), våld mot tjänsteman, våldsamt motstånd och egenmäktigt förfarande. Detta efter ett bråk på en krog och jag vill påstå att här utspelade sig den dolda rasismen i sin renaste form. En kvinna med ett nordiskt ursprung blir tillsagd av en man med utländskt ursprung och scenen som uppstod har vi alla kunnat följa.

En ung taxi chaufför berättade nyligen för mig hur en ung kvinna sagt till honom att de inte vill ha några ”Jalla Jalla blattar” som chaufförer på det bolaget han just nu körde för. Detta under en tur där jag valt att ta en förbeställd tur hos Skånetrafiken som körs av inhyrd taxi efter ett lokalt styrelsemöte. Därefter förklarar han hur han därför valt att byta arbetsgivare och var lycklig att han lyckades hitta ett annat jobb. Jag kunde endast beklaga det inträffade och önska honom lycka till på det nya jobbet. Varför ska jag behöva beklaga det inträffade?

Jag ångrar idag att jag beklagade det inträffade och istället inte konfronterade den kvinna som har sagt de orden. För jag tolererade i det tysta den dolda rasismen. Nelson Mandela sa 1994 ”Racism must be consciously combated and not discreetly tolerated..”. Frank Zappa en stor och känd artist sa en gång “I'm not black but there's times I wish I could say I wasn't white.”

Jag manar eder alla att bekämpa den dolda rasismen på ett hårdare sätt. Rasismen i sig är lätt att krossa med enkla argument och det är inte den som skapar dagens samhällsproblem.

1 kommentar:

TK sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.