måndag, september 10, 2007

Politiska förslag

Expos fruktansvärt slagkraftiga och underbara granskning av ett partis aktivitet i kommunalpolitiken släpptes för ganska exakt en vecka sedan. Detta är en granskning av Sverigedemokraterna och därför indirekt mig själv. Granskningen är grundad på antalet politiska förslag som lagts av Sverigedemokraternas representanter under den nya mandatperioden.

Personligen kände jag att det var lite tråkigt att den inte skulle släppas en vecka senare, då jag hunnit lämna in mina två första motioner. Alltså tog det nästan ett år för mig som nyvald kommunfullmäktigeledamot att lämna ett politiskt förslag. Det kan inte ha passerat någon att Sverigedemokraterna gjorde enorma framsteg under de allmänna valen 2006. Vilket således innebar att partiet fick många nya folkvalda representanter.

Själv spenderade jag hela vintern och våren åt att gå på kommunalpolitiska möten, mellan 1-4 möte per vecka. Det var allt från att få insikt i de uppdragen jag har fått, till ren information om kommunen och dess arbete. Jag är väldigt glad över att jag har fått denna insikt och möjligheten att påverka i de instanser där besluten tas. Något som dock fick bli lidande under denna period där man blev varm i kläderna, var just de politiska förslagen.

Detta har jag funnit fullt naturligt, för jag och mina partikamrater har inte varit ensamma om att vara nya på våra positioner. För åtminstone stora delar av Eslövs kommuns nämnders ledamöter var nya och behövde den informationsrika starten lika väl som jag. Samtidigt har jag inte lagt märke till någon märkvärdig mängd politiska förslag från något parti.

Därför kan jag med glimten i ögat, högt inombords, skratta åt Expos granskning. För jag är helt övertygad om att alla andra partiers antal politiska förslag från nya folkvalda representanter är färre än våra, Sverigedemokraternas. Jag tror inte heller att de andra partierna skulle slå oss med hästlängder i antal politiska förslag ifall man räknar med de etablerade folkvalda företrädarna i de andra partierna.

Jag kan däremot göra ett, för Expo, häpnadsväckande faktum och det är att de politiska förslagen är en väldigt liten del av kommunpolitikens arbete. Jag hoppas att jag inte raserar Expos hårt utarmade granskning med detta, när jag nu klargör verkligheten. För de avtryck jag och mina partikamrater lämnar i kommunpolitiken ekar ofta högt. Inte genom politiska förslag, utan genom deltagande i debatten och den roll vi spelar i flera kommuner som vågmästare.

Avslutningsvis vill jag, till alla våra sympatisörer tacka för förtroendet och garantera att vi för en intensiv kamp för att representera era röster. En motion som går igenom är bättre än en miljon som avslås! Det är mitt motto under denna mandatperioden.

Inga kommentarer: