onsdag, september 05, 2007

"Hjälteinsats" av "arbetslös"

Under valkampanjen 2006 upplevde jag de "Nya" Moderaterna som ett parti med visionen att minska arbetslösheten och därigenom utbetalandet av bidrag. Detta för att inte bara kunna sänka skatterna, utan även investera i landet. Därför känns denna "hjälteinsatsen" av Mikael Odenberg inte bara som ett hån mot vi som verkligen vill minska arbetslösheten, utan det visar Moderaternas rätta sida. Jag är förvisso själv ganska övertygad om att denna tanken finns ibland samtliga topp politiker i de etablerade partierna.

Vart är det då jag vill komma? Förhoppningsvis ska det räcka med ett citat ur Svenska Dagbladet där Alexandra Hernadi skriver så här om Odenbergs avgång "Odenberg ska nu ägna sig åt Djurgårdspromenader och att gå ned de 30 kilo han lagt på sig. Han ämnar inte återvända till riksdagen.".

Det är tragiskt att verkligheten är som så att dagens politiker ständigt gör nedskärningar. Mitt hjärta blöder av tanken på vad Alliansen vill göra med Sveriges försvar. Jag hoppas därför innerligt att jag kan tala för samtliga sverigedemokrater och Sverigedemokraterna som parti när jag säger att det är oförsvarligt av Mikael Odenberg att ens betänka ta ut någon form av ersättning, arvode eller liknande efter att han lämnat sin position som försvarsminister. Speciellt med tanke på att han gjorde detta valet efter att ha varit kritisk till det nya försvaret och dess inriktning. För ifall Odenberg får en enda krona framöver, så är det en krona som hade kunnat stanna i försvarets budget!

Jag vill återknyta till mina tidigare tankar på att jag är övertygad om att samtliga topp politiker i de etablerade partierna har i åtanken, att när de drar sig tillbaka från sina positioner, kunna leva på fortsatt inkomst från riksdagen. Det är detta som gör att Odenberg kan spendera tid som arbetslös med att, till skillnad från vanliga människor, spendera sin tid på Djurgårdspromenader.

Inga kommentarer: