tisdag, september 11, 2007

Politisk handling

En viktig retorisk tanke att alltid föra med sig, är att hela tiden följa en röd tråd. Därför har jag valt att följa upp mitt senaste inlägg med att beskriva ett tillfälle där jag gjorde min röst hörd i en viktigare del av kommunalpolitikens arbete, än kommunpolitiskt förslag.

Jag sitter förvisso bara som ersättare i Eslövs kommunstyrelse, men har yttranderätt. Den valde jag att utnyttja under Eslövs kommuns senaste kommunstyrelsemöte. För det hade satts in en extra insatt punkt på dagordningen angående Utbildningsplan för gymnasieskolan och vuxenutbildningen i Eslövs kommun.

Med tanke på att jag även är ersättare i Eslövs Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnd så var jag redan insatt i dokumentet. Därför fick jag precis innan mötet började och när handlingen gavs ut, sätta in Martin Karlsson i de viktiga bitarna.

I det stora hela kan jag säga att ur Sverigedemokraternas synvinkel fanns det endast farhågor i detta dokument. Dessa låg i att räcka ett varningens finger för att likasinnade elever till oss, på de berörda skolorna, inte skulle bli diskriminerade för att de delade våra värderingar eller för fram dessa i skolan.

Detta är värderingar som tidigare har uttryckts av de andra partiernas representanter som rasistiska och främlingsfientliga. Debatten som följde gällde bland annat ett effektmål som formulerats med:

”Eleverna och de studerande anser
- att rasism och främlingsfientlighet inte förekommer inom gymnasieskolan och vuxenutbildningen i Eslöv.
- att främlingsfientlighet bemöts med aktiva insatser och öppen diskussion som bygger på kunskap.
- att personalen alltid tar ställning för de grundläggande värdena i skollagen och läroplanen”.

Under debatten upplyste jag församlingen om att jag personligen nyligen bland annat fick motta en väldigt kränkande fråga ifrån en lärare på Eslövs gymnasieskola. Detta var mitt under ett bokbord som jag och Niclas Carlsen höll i valkampanjen inför Ungt Val. Läraren ifrågasatte bland annat ifall jag verkligen hade rätt att vara där och sprida mina åsikter, hon beskrev även att hon hade föga förståelse för att jag hade fått detta.

Därför hade vi gärna sett att den innebörd vi fick förklarad att effektmålet skulle stå för, hade förtydligats. Endast för att undvika att någon missbrukade detta dokument i en kamp mot Sverigedemokraterna. Efter förklaringen av kommunstyrelsens ordförande Cecilia Lind, att varken hon eller skolorna i kommunen inte anser att vi grundar våra värderingar på någon form av rasism eller främlingsfientlighet. Med detta oväntade och chockerande uttalande, så valde vi att inte ändra i detta dokument.

Hur vi kommer att ställa oss när dokumentet ska beslutas i kommunfullmäktige är jag inte riktig säker på. Det är principiellt fel att ändra ett beslut mellan kommunstyrelse och kommunfullmäktige, men med den senaste debatten kring denna problematik så kan det bli nödvändigt. Jag syftar givetvis på debatten kring de pojkarna i åttondeklassen på Strandskolan i Klagshamn, som blev stoppade hindrade från att bära fotbollslandslagets tröja på skolfotot. För med tanke på att skolans rektor motiverat beslutet med att det står i deras läroplan, så krävs det kanske förtydligande i Utbildningsplan för gymnasieskolan och vuxenutbildningen i Eslövs kommun.

Inga kommentarer: