onsdag, mars 07, 2007

"Det är viktigt att konsumenter ibland driver mål"

TT, Tidningarnas Telegrambyrå släppte nyligen en nyhetsartikel om Mattias Nilsson, som 2001 var juriststudent och likt många andra i hans situation skaffade sig ett förmånskort till att resa med den väldigt viktiga kollektivtrafiken. Han uppmärksammade inte bara problemet med att hålla tider som stora delar av kollektivtrafiken har, utan förde även loggbok över det. Vilket resulterade i siffrorna att 130 av 398 SJ tåg var försenade med sammanlagt 2 120 minuter.

Jag vill inte närmare lyfta fram själva sakfrågan utan passar istället på att önska Mattias Nilsson lycka till i den kommande tvisten i Högsta domstolen. Däremot så vill jag framföra mitt stöd inte bara till Nilsson utan alla som vågar och driver mål mot stora bolag. Av den enkla anledningen som han själv lyfter fram ”Det är viktigt att konsumenter ibland driver mål, annars kommer ju aldrig de här frågorna upp till prövning”.

Det är ytterst viktigt att inte helt enkelt finna sig i situationer som denna. Både som konsument och medborgare har vi alla vissa rättigheter och skyldigheter. Stora företag har nästan alltid lyckats fortsätta köra över sina konsumenter för att, precis som Nilsson säger ”Det är en stor förlustaffär ekonomiskt att föra ett ärende vidare så här”. Staten har inrättat bland annat Allmänna reklamationsnämnden för att detta ska minimeras. Fast min personliga upplevelse är att de fallen som varit uppenbara fel har fått ekonomisk ersättning. De andra har gått till domstolar där företagen vinner av ekonomiska skäl.

Dessa två avsluten leder till samma sak och det är att företagen kan fortsätta i samma riktning och ingen förändring, åtminstone inte en radikal sådan görs. Därför vill jag avslutningsvis än en gång citera och verkligen poängtera att ”Det är viktigt att konsumenter ibland driver mål, annars kommer ju aldrig de här frågorna upp till prövning”.

Inga kommentarer: