onsdag, mars 14, 2007

Ändrad betygsskala

Jag hade under min tid i grundskolan stora svårigheter att kunna identifiera mig med något utav de dåvarande riksdagsrepresenterade politiska partierna. Det är än idag exakt samma partibeteckning på de partierna som sitter i riksdagen. Partier som jag uppfattar att de alltmer lämnar sin ideologiska grund och oroväckande nog närmar sig varandra i sina politiska budskap. Jag har enorma problem att finna sju helt olika partier då jag endast ser två block. Ifall man tittar djupare in i de här två blocken kan man se att partierna profilerar sig i olika frågor men ändå har allianser, överenskommelser angående hur de ska styra tillsammans.

Efter valet 2006 stod det klart att det inte längre var Socialdemokraterna med sina samarbetspartier som skulle fortsätta styra landet, utan Alliansen med Moderaterna i spetsen. De som förlorade makten har hållit andan sen regeringsskiftet och högljutt attackerat alla förändringar som Alliansen planerat. Jag har själv hittat min partitillhörighet och representerar Sverigedemokraterna som folkvald i min hemkommun. Såväl jag personligen som partiet förespråkar att:

Syftet med betygen skall vara att dels rättvist mäta kunskap och arbetsinsats, dels stimulera eleverna och uppmuntra dem till bättre resultat. De nuvarande betygsstegen är dock för få. Spannet inom varje steg är för stort, vilket försvårar en rättvis bedömning. Sverigedemokraterna förespråkar därför ett system med fler betygssteg än idag

Det är därför från min sida glädjande att se det nya styret lägga fram ett förslag som bygger på den sjugradiga så kallade ECTS-skalan. ECTS-skalan planeras bli en gemensam Europeisk betygsskala och består av fem godkända steg. Där betyget A innebär högsta betyg och E är det lägsta godkända betyget. Betygen F och FX betyder underkänt. FX är dock närmare godkänd än F och kan efter komplettering ge godkänt betyg.

Sorgligt nog är Socialdemokraterna än en gång snabbt ute och förkastar ännu ett förslag. Den förre skolministern Ibrahim Baylan oroar sig för ökad stress och psykisk ohälsa ibland eleverna. Han förknippar denna ökning med att ECTS-skalan skulle öka dagens betygshets. Mina personliga erfarenheter är raka motsatsen, för ofta känner sig elever som inte riktigt når upp till nästa betygssteg det meningslöst att läraren påpekar att man var nära. Vilket innebär att läraren inofficiellt gett ett litet plus på betyget utan någon påverkan på betyget.

Avslutningsvis så välkomnar jag detta nya förslaget men vill ta tillfället i akt att belysa det faktum att det idag endast finns två sidor att välja mellan i riksdagen. Sverigedemokraterna ansluter sig inte till dessa två och är det tredje seriösa alternativet.

1 kommentar:

Alex sa...

http://lindskog.blogspot.com/2007/03/kreativt-men-likvl-idiotiskt.html