fredag, februari 09, 2007

Mentalhygien istid är mörk och ond men ger samtidigt en mycket vacker vision

Jag vill mynta ett nytt uttryck, ett nytt uttryck för något jag finner vara väldigt fel i dagens samhälle. Dagens samhälle är ett samhälle med en enorm påverkan av stress. Dagens samhälle är också fullt med människor som mår psykiskt dåligt.

Många unga och gamla, rika och fattiga i dagens samhälle mår psykiskt dåligt och många varningstecken har väckts kring detta problem. Det blir allt vanligare att läkare skriver ut så kallade lyckopiller till människor som mår psykiskt dåligt.

Anledningen till att läkare väljer att skriva ut dessa piller låter jag vara osagt, men vad man däremot kan konstatera är att istället för att angripa problemet så finner man en alternativ lösning. En lösning som kortsiktigt kan uppfattas ge goda resultat men i längden bara förvärrar dessa människors situation. Är detta verkligen rätt?

Jag anser inte att fallet är som så och därför vill jag mynta detta uttryck:
Mentalhygien istid är mörk och ond men ger samtidigt en mycket vacker vision

Med detta menar jag:
Åtgärd i form av lyckopiller som syftar till att bibehålla eller stärka psykisk hälsa genom att undvika stress, lära sig bemästra kriser och konflikter och utveckla goda medmänskliga relationer för att främja god själslig hälsa som stelnat, blivit kall och ohållbar är orsaken till psykologisk nedstämdhet, negativ inställning och fysisk smärta men ger samtidigt en mycket tillfredsställande föreställning om fullkomlighet och tilltalande yttre och inre hos en persons synupplevelse utan motsvarighet i verkligheten

Avslutningsvis är det min förhoppning, dröm att detta uttryck blir allmänt känt i landet och kan vara den riktiga starten på att angripa problem istället för att dölja de bakom droger.

1 kommentar:

Anonym sa...

Intressant nog är folk mer stressade i Sverige än utomlands. Ett kontor i London är hektiskt, men folket är mer avslappnade än de svenska.

Varför? Kanske för att de i London vet att slitet ger fina inkomster, de svenska vet att väldigt mycket hamnar hos skatteverket...