onsdag, november 15, 2006

Ungdomsråd

Just den frågan är något jag tänkt på och diskuterat mycket. Inte minst genom den tanke jag hade på att skriva en motion till Sverigedemokratisk Ungdomsförbunds kongress, att lägga till att verka för en aktiv kamp i de kommuner där ungdomars röster blir hörda.

Så blev inte fallet inför detta års kongress, hoppas därför på att få ett sådant förslag färdigt till nästa års kongress. Efter verksamheten under och efter valet i partiet, samt första terminen som universitetsstudent har tiden inte räckt till. Fast ett forum där kommunernas styrande politiker får en möjlighet att lyssna till ungdomarna anser jag vara viktig.

Helsingborgs dagblad uppmärksammade den 14:e november Höganäs ungdomsråd och intervjuade dess nya ordförande Lycke Claesson. En ung tjej med stora ambitioner, som gymnasieelev har hon drömmar om att bli statsminister, resa mycket för att som drömforskare studera människor över vida världen och bli skådespelerska. Sverige har alltså en blivande statsminister som är väldigt politiskt intresserad men fruktansvärt upptagen kvinna med en massa andra karriärer. Hur kommer det att sluta?

Politiskt engagerad i ett parti hon inte vill nämna är hon på väga mot en antirasistisk manifestation mot Sverigedemokraterna. Förmodligen tog denna intervju plats samma dag som man runtom i landet misslyckades med att minnas kristallnatten och la fokus på helt andra saker. Hoppas dock att hennes arbete i ungdomsrådet kommer påverka kommunens styrande politiker att verka för en mer ungdomsinriktad politik.

De förhoppningarna hon har om ungdomsrådet i Höganäs har gett mig ännu mer inspiration att kämpa för något liknande i min hemkommun. Där jag sitter som kommunfullmäktigeledamot och suppleant till kommunstyrelsen. Hon verkar för ett ungdomsråd där ungdomarna ska få mer självständighet, kunna påverka kommunens frågor som rör ungdomar genom olika kommittéer såsom en teknisk, en för kultur- och fritid, en social och en för utbildning. Dessa kommittéer ska vara grunden för att ungdomar ska få vara med och förändra.

Genom den plats jag hoppas kunna ta i Eslövs kultur- och fritidsnämnd hade jag gärna sett att möjligheten fanns att lyssna till kommunens ungdomar om vad de anser i olika frågor, detta för att kunna väga in i det i mitt ställningstagande.

Inga kommentarer: