torsdag, augusti 23, 2007

Den nya människan

Jag valde att med gott samvete hylla bitar av det samhället som Sverige en gång bestod av, i mitt tidigare inlägg Heder och stolthet. Likaså valde jag att där lyfta fram Elise Ottesen, med en tydlig reservation. Detta är jag idag mycket glad över, när jag med sorg påminns om det förfärliga som under en lång tid pågick i vårt land. För efter att ha sett den färgstarka filmen Den nya människan av Klaus Härö är jag nästintill förstörd. Än värre blev det efter att jag förstod att den var baserad på en verklig händelse.

Under mina gymnasiestudier valde jag att titta närmare på fenomenet tvångssterilisering, där jag fann Nationalencyklopedins beskrivning fruktansvärd. Fast inte i den klass som de känslor som skapas av filmen. Det kändes snarare som att Nationalencyklopedin tonade ner detta påfund. Det var som att Nationalencyklopedin än en gång hånade de drabbade. Ett hån lika starkt som den fria encyklopedin Wikipedia beskriver att statens kompensation i form av ett skadestånd kom att bli. På Wikipedia kan man läsa att trots staten hela tiden har haft ett register med, om inte alla så den stora majoriteten av de, som med skenbar frivillighet eller rentav med tvång blivit utsatta för tvångssterilisering. Ändå har de drabbade som var vid liv när det beslutades om skadeståndet tvingats till att göra en ansökan. Därför påstår Wikipedia att få valt att inte hämta ut sitt skadestånd på grund av att de känner sig kränkta.

Det var under Per Albin Hanssons tid som statsminister, den svenska riksdagen valde att införa steriliseringslagstiftning efter regeringens proposition år 1934. Stödet för propositionen var väldigt starkt och RFSU som året tidigare hade grundats av Elise Ottesen gav sitt stöd Det är även extra värt att nämna det starkt framgångsrika socialdemokratiskt paret Gunnar och Alva Myrdal. Speciellt då Gunnar har mottagit pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne. Nationalencyklopedin skriver följande om Gunnar Myrdals pris:

År 1974 erhöll han Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne tillsammans med Friedrich von Hayek för pionjärarbete inom penning- och konjunkturteori samt för studier av sambandet mellan ekonomiska, sociala och institutionella förhållanden.

Värt att ta i akt är de avslutande orden om Gunnar Myrdals studier, där han funnit samband mellan ekonomiska, sociala och institutionella förhållanden. Detta samtidigt som lagstiftningen stärktes 1941 och tvångssteriliseringen betonades med tre olika motiveringar:

Eugenisk indikation, då individen ansågs allmänt genetiskt mindervärdig. Social indikation, t ex då föräldrarnas sociala omständigheter ansågs leda till en förutsägbart mindrevärdig avkomma. Medicinsk indikation då individen hade något som ansågs vara en sjukdom vilken bedömdes som ärftlig.
Källan är Wikipedia

Bakgrunden till min belysning av tvångssteriliseringen är att det idag räknas som ett svårt brott mot de mänskliga rättigheterna. Fastän att det under senare tid lyftes fram så har filmen Den nya människan väldigt obemärkt gått förbi många. Precis som att det är väldigt liten belysning av denna mörka svenska nutidshistorian i den svenska skolan idag. En svart baksida som väldigt lätt går att härleda till många framgångsrika människor och speciellt socialdemokratin. Om detta må vi aldrig glömma!

Till avslutning har jag valt att inte använda mina egna ord utan filmrecensenten Daniel S Ogaldes, ”Den nya människan är ett sevärt drama som återaktualiserar ett ämne som förtjänar all uppmärksamhet, framförallt här i Sverige. Historien är stark, intressant och viktig.”.

Inga kommentarer: