torsdag, februari 01, 2007

Inledning på språkförbud

Det råder stora problem inom det svenska skolväsendet, något som Folkpartiet uppmärksammade extra noga inför de allmänna valen 2006. Skolans vardag genomsyras av bråk, stök och allmän oordning. Det finns väldigt liten möjlighet att finna lugn ro för seriös studieverksamhet. Skolan är även en utav den mest tydliga och utsatta platsen för de etablerade partiernas misslyckade invandringspolitik. Det är där segregationen är som tydligast och får de största konsekvenserna.

Jag minns från min tid i högstadiet hur man snabbt lärde sig alla svordomar på många olika språk. Först uppfattade jag det bara som häftigt att kunna svära på så många språk som möjligt och det var något jag kämpade med att lära mig. Vad jag inte tänkte på eller förstod var hur jag tvingades att lära mig alla dessa orden. För såväl inne på lektionerna som på rasterna användes dessa orden friskt av de flesta. Ifall man inte kunde de så blev man mobbad, kränkt och diskriminerad inte bara för att man inte hade lärt sig orden. Utan även för att alla andra använde nedsättande ord på språk man inte förstod.

Detta är min utgångspunkt för min argumentation och mitt synsätt på den minst sagt högaktuella debatten kring språkregler på landets skolor med extra insyn på hur Landskrona har skött situationen.

Inga kommentarer: