fredag, september 01, 2006

Ingen dans på rosor för socialdemokraterna

Så lyder överskriften till Skånska dagbladets artikel Inför valet när Socialdemokraterna stod på tur. Att lägga en tröströst på det parti som styrt Eslöv sedan 1998 och fört samma politik i elva år känns allt mer naturligt.

Jag förstår att Cecilia Lind (s) anser att de har en bra politik, annars hade de väl infriat sina vallöften, förnyat och förbättrat sin politik. Den kommunala handlingsplan som de lagt fram är ett program utan konkreta löften och det känns fullt förståligt med tanke på rubriken ”Tillsammans fortsätter vi…”.

Jag är mäkta imponerad att det socialdemokratiska styret under åtta år har lyckas sanera ekonomin utan att satsa på äldreomsorgen, vården, skolan etc. Som bara har fallit och blivit sämre, samtidigt som de bland annat velat och till viss del lyckats med att lägga ner skolor, distriktssköterskor och tandläkarmottagningar på landsbygden. För att få bukt med arbetslösheten föreslåss endast olika anställningar inom kommunen.

Hur det har varit möjligt att detta kunna fortgå under två mandatperioder har jag föga förståelse för. Att partiet vill ha förnyat förtroende och inte är trötta på att styra kommer inte som en chock. Socialdemokraternas maktbegär utan någon form av kontakt med väljarna eller till medborgarna ser ut att visa sitt rätta ansikte.

1 kommentar:

Anonym sa...

Trevligt med nya sd-bloggare. Jag lägger in en länk till dig från min blogg.